Julianaschool Bilthoven

Op verzoek van de verkeersveiligheidcoördinator van de gemeente De Bilt testte LIO-stagaire Karlijn Moes-Schellens de Bokabox Verkeer op de Julianaschool in Bilthoven. Zij deed gedetailleerd verslag van haar ervaringen.

“Ik heb de Bokabox Verkeer twee keer ingezet in mijn klas (groep 4). Vorige week met een klassikale les, om de kinderen kennis te laten maken met de vier basisborden, de bijbehorende pictogrammen en de kaarten met daarop de betekenis van de verschillende verkeersborden. De kinderen vonden het leuk, maar de klassikale instructie moet niet te lang duren, want dan worden ze onrustig.

opbouwenOmdat er twee houten standaarden aanwezig zijn in de box om de borden op te zetten, kon ik niet alle vier de basisborden naast elkaar laten zien. Ik heb er daarom voor gekozen om de vier basisborden op een gegeven moment op het bord in de klas op te hangen met plakgum (met de betekeniskaarten erbij).

Helaas was dat niet stevig genoeg. Wellicht dat magneetjes hiervoor handig zijn?

De handleiding voor leerkrachten ‘klassikale instructie’ vond ik handig voor de eerste keer om het materiaal in de klas te introduceren. De montessori-handleiding is voor ons niet van toepassing, omdat de kinderen allemaal op hetzelfde moment verkeer aangeboden krijgen.

De tweede les, afgelopen woensdag, heb ik de kinderen in groepjes met de borden, pictogrammen en betekeniskaarten aan het werk gezet om te kijken of zij de betekenis van de borden kennen en om ze zelf kennis te laten maken met het materiaal. Dat ging vrij goed.

Als leerkracht moet je wel creatief zijn om er productieve en leuke lessen van te maken. Ik mis bijvoorbeeld de verschillende doelen waar je het materiaal voor in kunt zetten. Gebruik je het alleen voor het leren van de verkeersborden of kun je ook tegemoet komen aan andere doeleinden voor het basisonderwijs op het gebied van verkeer (groep 4, 5, 6).

Ik was meteen al enthousiast over de Bokabox Verkeer, omdat het uitnodigt om te leren door zelf te doen. In vergelijking tot veel methodes ‘verkeer’ is dit heel erg leuk, maar het is slechts een aanvulling op een methode.

De Bokabox kwam heel goed van pas in de klas, omdat we net met verkeersborden aan de slag gingen. Ik vond het leuk om mee te werken, omdat het de kinderen de kans geeft om echt met materialen te werken.

Wel vraag ik me af hoe je deze box kunt inzetten in zowel groep 4, 5 en 6. Als de kinderen de betekenis van die borden leren in de loop van groep 4, op wat voor manier kun je de materialen dan nog inzetten in groep 5 en 6?

Hiermee geef ik aan behoefte te hebben aan meer lesontwerpen, gekoppeld aan de leerdoelen van verkeer. Anders ontstaat het risico dat Bokabox een aantal keer ingezet wordt en daarna in de kast verdwijnt. Dat zou jammer zijn.”

Karlijn Moes-Schellens

Karlijn Moes-Schellens heeft vooral lof over precies dat wat de Bokabox Verkeer pretendeert te zijn: een prima hulpmiddel bij het aanleren van de verkeersborden. Haar kritiekpunten worden zeker meegenomen bij het verbeteren van de volgende serie, de website en de ontwikkeling van aanvullende materialen.