Montessorischool ’t Ronde Leusden

Natasja van der Put is groepsleerkracht van de Montessorischool ’t Ronde in Leusden. Zij schreef haar ervaringen met de Bokabox Verkeer in een groep 3/4/5 op en mailde die naar info@bokabox.nl.

“Het is erg mooi materiaal, waar de kinderen graag mee aan de slag gaan na de eerste aanbieding. Ook is het materiaal heel duidelijk en inzichtelijk; de kinderen leren de vier basisborden herkennen en kunnen met behulp van het pictogram in het midden de verkeersborden ‘lezen’ i.p.v. de betekenissen van alle borden uit hun hoofd te leren.

Na de aanbieding van een basisbord kunnen ze zelfstandig, in tweetallen het ‘lezen’ van de verkeersborden oefenen, m.b.v. één van de vier basisborden en de bijbehorende pictogrammen en betekeniskaarten. Dit vinden de kinderen in mijn groep erg leuk. Ze zijn erg enthousiast en willen meestal meteen doorgaan met het oefenen van de drie overige basisborden.

Wanneer ze elkaar bevragen in welke situatie je de borden tegen kan komen (en wat je dan moet doen), hebben ze vaak even hulp nodig. Dit is ook vanwege het gebrek aan verkeerservaring op deze leeftijd.

Als afronding van een basisbord mogen ze m.b.v. de kopieerkaarten een boekje maken van de borden die ze hebben geleerd. En ze mogen zelf een bord verzinnen. Ook dit vinden ze erg leuk en laat meteen zien of ze de onderliggende systematiek van de verkeersborden hebben begrepen.

Wij zijn erg blij met de Bokabox Verkeer.”

Natasja der Put